Podnikání

Kdy je správný čas na prodej firmy?

Člověk si svou firmu zakládá proto, aby se postavil na vlastní nohy, aby se stal jaksi svobodným a samostatným. Ne však každému se podaří byznys udržet na té úrovni, aby to stále klapalo, aby to vynášelo, aby se to člověku vyplatilo. A tak se nabízí otázka, co dělat, pokud se zjistí, že firma nevynáší, že je jediné východisko prodej firmy. Jenže kdy je nejlepší firmu prodat? Je dobré čekat na krach, kdy člověku nic jiného nezbyde, nebo je lepší prodat firmu na vrcholku, kdy však člověk o prodeji neuvažuje, jelikož firma vynáší?  

Mnozí lidé své firmy vybudovali naprosto od nuly, ale prvních pět let je prověřilo v tom, jestli to opravdu chtějí dělat nebo nikoliv. Mnozí z nich se dostali do úzkých, v nichž začali uvažovat nad tím, jestli prodají nebo neprodají firmu.  

Pokud bychom měli srovnat Česko a zahraničí, řekli bychom, že není zrovna obvyklé u nás prodávat firmu v době růstu, v zahraničí je to však něco naprosto samozřejmého.  

Začíná se nad prodejem firmy přemýšlet velice pozdě 

Největším problémem toho, že u nás dochází k prodejům firmy tak, jak k tomu dochází, je to, že se začíná nad prodejem firem uvažovat velice pozdě. Mnozí nad tím začínají přemýšlet až důchodovém věku, kdy si lídři firem uvědomují, že firmu nemají vlastně komu předat. Jenže v takové chvíli na to mohou lidé opravdu doplatit. Přece jenom prodej firmy nějakou dobu trvá, navíc může přijít krize a prodej firmy by tak nebyl úplně výhodný.  

V ideálním případě by mělo dojít k prodeji firmy v době, kdy firma prosperuje, vydělává. V ideálním případě by se o prodeji firmy mělo začít přemýšlet zhruba deset let předtím, než je standardem.  

Prodávat ve chvíli, kdy je firma na vrcholu 

Při prodeji firmy bychom se měli inspirovat zahraničím, a sice prodávat firmy v okamžiku, kdy je firma na vrcholu. Pokud totiž budeme firmu prodávat ve chvíli, kdy jsme pod jistým tlakem, rázem se stane mnoho nežádoucích věcí, při nichž budeme litovat, že jsme firmu prodali.